Сайта кӗр | Регистраци | Сайта кӗрсен унпа туллин усӑ курма пулӗ
 -4.7 °C
Ултавпа инҫе каяймӑн.
[ваттисен сӑмахӗ]
 

Эрбина Никитина: Как волжские булгары в XXI веке татарами стали

Эрбина Никитина07.01.2025 12:433358 хут пӑхнӑУлӑштар Кӑларса пӑрах

Уже не первое десятилетие в научном и журналистском пространстве нашего региона происходит битва за булгарское наследие между татарами и чувашами. Схватки усиливаются в периоды политико-идеологических трансформаций и утихают в сытные времена. Десятки публикаций на эту тему появилось в последние годы – от перепечатки материалов вековой давности до создания многочисленных интервью и подкастов в интернете.

 

Давно официально в «Краткой чувашской энциклопедии» (Чебоксары, 2001, с. 465) зафиксировано, что «сторонники теории булгарского происхождения чувашей многочисленны (Н.И. Ашмарин, В.Н. Татищев, А.П. Смирнов, Н.А. Баскаков, В.Д. Димитриев, В.Г. Егоров, П.В. Денисов)», и перечислены имена таких серьезных исследователей, как татарский Д.М. Исхаков, хакасский Н.Ф. Катанов, чувашские В.Ф. Каховский, А.А. Трофимов, М.Р. Федотов, башкирский Р.Г. Кузеев, немецкий Н.Н. Поппе, и многих других ученых историков, археологов, лингвистов, этнологов. Но научные знания с каждым годом обогащаются, находятся новые документы, артефакты, первоисточники. Неизмеримо расширила возможности исследователей электроника, вследствие чего зачастую возникают трения, не всегда научные и доказательные.

Затравка для татаро-чувашского спора содержится в трудах Николая Никольского, Гурия Комиссарова, Эндри Турхана и особо — в докладе историка, этнографа, идеолога чувашского булгаризма Михаила Петрова-Тинехпи «Происхождение чуваш» от 26 февраля 1925 года, который сегодня активно тиражируется в Сети. Заявив, что «казанские чуваше-татары – потомки булгар», Петров-Тинехпи предложил весьма аргументированное объяснение, почему «татары казанские не любят отождествлять себя с азиатскими пришельцами XIII века». Потому что татары (единственный народ, кроме чувашей, претендующий на происхождение от булгар) — в значительной степени отатарившиеся чуваши!

Ретрансляция подобных идей, конечно, не может не вызывать реакцию. «Наследники серебряных болгар: исторические источники, народная одежда, чувашский и татарский язык» (11.10.2019) и «Кто же настоящие потомки древних булгар — чуваши или татары?» (12.10.2019) на платформе «LiveJournal», «Падение Волжской Болгарии и этногенез татар» на сайте ИА «IslamNews» (15.08.2021), «Волжские булгары: являются ли они прямыми предками казанских татар» на сайте «Кириллица» (9.04.2022), полемика с Илгизаром Мугаевым об арабском происхождении булгарского слова «самана» на странице сообщества «Чувашский мир» в соцсети «ВКонтакте» (3.01.2025) — это лишь верхушка самых читаемых интернет-публикаций.

Особое место в этом потоке занимают выступления казанских историков Искандера Измайлова и Дамира Исхакова. В видеобеседе «Ясачные чуваши — это татары» (24.09.2023) они настаивают, что Волжская Булгария — неотъемлемое культурно-цивилизационное наследие современных татар, пытаются доказать преемственность между ясачными чувашами и татарами и отрицают связь между ясачными чувашами и современными чувашами.

Следом активизировались татарские ученые. Круглый стол «Западное Закамье в истории народов Республики Татарстан», состоявшийся 15 июня 2023 года в Институте истории имени Марджани, затронул тему этногенеза братских татарского и чувашского народов в новом свете. Татарские историки стали сетовать, что некоторые чувашские активисты создают псевдоисторические конструкции и мифы, ставящие под сомнение давно признанную и академически выверенную картину этногенеза чувашского народа. Директор института, доктор исторических наук, академик Академии наук Республики Татарстан Радик Салихов даже предостерег: «У чувашского народа богатейшая история, но новые псевдоисторические конструкции несут в себе опасность для самих чувашей, потому что они размывают их идентичность». К этим конструкциям были отнесены гипотезы о древних шумерах как предках чувашей и существовавшем в период Волжской Булгарии языческом народе сувар, активная пропаганда чувашского неоязычества, поиск истоков традиционной веры чувашей в зороастризме и языческих святилищ на месте мусульманских памятников Волжской Болгарии. Еще больше соседей возмущает создание на территории Закамья этнотуристического комплекса «Новый Сувар», куда «организуются массовые паломничества или же устанавливаются различные языческие символы и знаки». Напрасно современные чуваши гордятся «Новым Суваром»!

Единственным, кто не согласился с такими заявлениями в публичном пространстве, оказался депутат Государственной Думы Российской Федерации Анатолий Аксаков. 1 декабря 2023 года на Международной выставке-форуме «Россия» он полушутя-полусерьезно заявил: «Чувашия – это Волжская Булгария. Сейчас наши братья-татары попытались украсть эту идею, освоить ее, а на самом деле чуваши – потомки волжских булгар, и очевидной нашей исторической, культурной, глубинной изюминкой должна стать тема Волжской Булгарии». Стоит признать: даже если это и был политический пиар, прозвучало воодушевляюще смело.

А что же наш Чувашский государственный институт гуманитарных наук? Через год после казанского круглого стола, 5 ноября 2024 года наши историки во главе с директором института доктором филологических наук Юрием Исаевым провели свой круглый стол «История и культура чувашского народа: наука и псевдонаука». Наверное, только неимением сил отстаивать историческую правду можно объяснить, почему чувашские историки стали забрасывать камнями не ангажированных коллег-пропагандистов из Казани и местных закосневших ученых, а чувашских бессребреников-краеведов, которые по крупицам собирают, восстанавливают древнюю и современную историю родов, деревень, сел, районов Чувашской Республики и диаспоры. При этом институт до сих пор ни словом не откликнулся на вузовский учебник Зуфара Мифтахова по истории татарского народа, где совершенно искаженно трактуется путь чувашского этноса, не оценил по существу труды Антона Салмина об этнорелигиии и суварах, проигнорировал аналитические обзоры Валентина Макарова «По следам болгар-сувар и чувашей» и Василия Александрова (Садура) «Волжские булгары и чуваши» и др.

Из последнего можно обратить внимание на серию интервью журналиста Элтияра Александрова с лингвоисториком, кандидатом филологических наук, научным сотрудником Высшей школы экономики Александром Савельевым, посвященных чувашской истории. Выпуск 2 «Чувашский суваризм. Перспектив нет» (12.12.2024) восстанавливает в правах чувашский булгаризм с точки зрения лингвистики. Но разве сувары — это миф, и их вовсе не было в Волжской Булгарии? А как же книга Салмина «История чувашского народа: савирская гипотеза» (Чебоксары, 2016)?

Любопытная весть на днях пришла из Татарстана от ведущего телепередачи «Кто мы татары?» историка, этнографа, директора Института международных отношений, истории и востоковедения КФУ Раиля Фахрутдинова: «Исхаков Дамир: Да, чуваши — потомки булгар. Но и о финских предках пусть не забывают» (29.12.2024). Интересно, каким образом отразится на национальном самосознании нашего народа активное продвижение версии, что чуваши — «тюрки, которые появились в Поволжье еще до образования Волжской Булгарии и максимально сильно перемешались с марийцами»? Недотюрки, недофинно-угры, недобулгары...

На фоне нескончаемых перипетий интернетно-поверхностного спора между татарами и чувашами за Волжскую Булгарию, хотелось бы услышать квалифицированные разъяснения и чебоксарских историков. Неужели не найдется ни одного специалиста, кто взялся бы прокомментировать сложившуюся ситуацию в публичном медиапространстве? Древняя этническая история — это не кладбище, где поминают усопших, а родник, чьи воды питают будущее. И начинать орошение, видимо, надо сначала: с поддержкой региональных властей внимательно изучать руины древних городищ булгар Биляр и Сувар, рассматривать каждый кирпич и юба, прочитывать все имеющиеся каменные и бумажные тексты на древних языках, но уже новыми глазами и новыми техниками.

Кто сейчас из наших историков, этнографов, лингвистов, компаративистов профессионально занимается древней историей чувашского народа и дождемся ли мы новых научных обобщений по этой жизненно важной для чувашского народа теме?

 
Редакцирен: Статьяна вырнаҫтарни редакци автор шухӑшӗпе килӗшнине пӗлтермест.

Комментари:

Agabazar // 1541.63.1454
2025.01.27 10:24
Agabazar
Вырак // 1417.52.3180 2025.01.26 12:38 Анчӑк вӗркелет - караванӗ вара малалла каять.СУВАР Казанковӑн хулавӑшӗХусан кремӗлӗнчен те пысӑкрах ҫӗкленет, СУвар ансамблӗ Европана парӑнтарать, CУВАР ресторан Шупашкарта кӗрлет.Ювенальевпа Алмантӑйӑн суварсен истриӗ пирки ҫырнӑ кӗнекисем Мускаври выставкӑсенче ҫӗнтереҫҫӗ пиншер тиражпа тухнӑскерсем веҫ саланаҫҫӗ чӑваш тӗнчинче Рецензисене гуманитари институтчӗн сумлӑ профессорӗсем ҫырса панӑ. Темле таҫти самоиздат мар.ЧАплӑ кӗнекесем. Пиншер чӑваш переписьре хӑйне сувар=чӑваш ҫыртарса вырӑсланнинчен ҫӑлса хӑварнӑ.СВО ра СУВАР батольон неоцизма хирӗҫ паттӑрла ҫапӑҫать.Диван ҫинче ӗҫсӗр аптракансем, тем, кунта пӑтратма пикенекенсем вара слона ҫыртма пикенекене аса илтереҫҫӗ

Вырак ачам, Пăлхар еткерлĕхне хăйпăтса илсе çавна «сувар» çумне çыпăçтарса хуни мĕн пулать вăл? Тĕрĕс, çавна «вăрăлла ĕç» теççĕ.

Çапах та, Вырак юлташ, мĕншĕн Пăлхартан пит хăран-ха?

Мĕншĕн пăлхар пулма хăран? Мĕн пур унта çав тери хăрушши?

Акă Антон Кириллович Салмин пире каласа пачĕ мĕншĕн (камсенчен) хăранине. Тутарсенчен çав тери хăратăп, тит.

Эс вара камсенчен хăран? Мĕншĕн: "Эп — пăлхарсен тăхăмĕ!" — тесе çăвар туллин калаймастăн?

Эх, Сталин юлташ сăмахĕ çитмест çав! Çав касать.

Вăл сире тахçанах, Марр суя аккачемĕкпе пĕрле, тăрă шыв çине кăларнă пулĕччĕ! (Марр е Лысенко пирки аккачемĕк тесе «суя» тенине хушмасăр та калама пулать, мĕншĕн тесен вăл ята, пĕр панă хыççăн, каялла туртса илмелли майсем çук).
Вырак // 1417.52.3180
2025.01.28 07:28
Ан та кала.Айван Музыкантовпа Казанков СУВАР тесе ят панӑ ансамбльпе крепоҫне.Чи чаплӑ чӑваш стилӗпе тунӑ ресторан каллех СУВАР.СВО паттӑрӗсем те СУВАРсемпе ҫыхланса кайнӑ.Сталин ҫитместь вӗсене!
Agabazar // 2773.32.0761
2025.01.28 14:42
Agabazar
Калас пулать тата тепĕр хут, Антон Кириллович Салмин хăйĕн Марр аккачемĕкрен илнĕ «савир эпопейине» тутарсемпе мирлешес шутпа туса пырать. Уççăн палăртнă тĕллевĕ шăпах çакăн пек. Ку тĕлĕшпе вăл хăйĕн шухăшне пачах та пытармасть.

Мир!Дружба!Жвачка!

Пăлхар еткерлĕхне вăл тахçанах ĕнтĕ тата пĕтĕмпех тутарсене «сутса янă».

Хаклă тутарсем! Пăлхарлăх пĕтĕмпех — сирĕн! Пирĕн, чăвашсен, унта нимле ĕç те çук! — вăт çавнашкал лейтмотив.

Çакна кура Хусан уччонăйĕсем çине-çинех алă çупмалла пек ĕнтĕ: аплодисмент хыççăн аплодисмент!

Чăннипе вара пачах та ун пек пулса пымасть. Мĕншĕн-ха?



Мĕншĕн Мир!Дружба!Жвачка! текенни ниепле те шăвăнасшăн мар?

Пирĕн чăваш историкĕсем Антон Салмин пултарулăхĕ тĕлĕшпе çывăрса выртнă чухне, хайхи хусансем кунта та пиртен темиçе хут чĕрĕрех пулчĕç.

Мĕн-ма-ха хусансем-тутарсем чăвашсен «суваризмне» йышăнасшăн мар? Ара вăл вĕсемшĕн питех те шăл çемми пек пулмалла-çке?

О забавных галлюцинациях чувашских историков о сувар-язычниках, Серебряную Булгарию и булгарских монастырях (Искандер Измайлов)

Мĕншĕн-ха Антон Салмин, тем пек тăрăшсан та (качамачи хуçса кăтартманни кăна!), тутарсене юраймарĕ?
Мĕншĕн?
Agabazar // 1197.28.8428
2025.01.29 04:58
Agabazar
Вырак: Ан та кала.Айван Музыкантовпа Казанков СУВАР тесе ят панӑ ансамбльпе крепоҫне.Чи чаплӑ чӑваш стилӗпе тунӑ ресторан каллех СУВАР.СВО паттӑрӗсем те СУВАРсемпе ҫыхланса кайнӑ.Сталин ҫитместь вӗсене!
Ан пытан Музыкантовпа Казанков çурăмĕсем хыçне.
Музыкантовăн личнăй ансамблĕ мар вăл. Ăна, йăнăшмастăп пулсан, СССР вăхăтĕнчех йĕркеленĕ, Трактор савучĕ çумĕнче. Казанков Параньга районĕнчен Звенигово районне мĕншĕн куçса килнине пĕлетĕн-и-ха?

Ывăлĕ лери çармăс ачисемпе выляса ÿссе çармăс шкулĕнче вĕренессинчен хăраса ÿкнипе. Çапла вара унăн ывăлĕ çармăслăх витĕмĕнчен ăнăçлă хăтăлнă темелле. Халь вара эс пире çав Казанкова «суварлăх» тĕлĕшпе çав тери пысак авторитет теесшĕн-им ĕнтĕ?

Çапах та тĕп ыйту ку мар. Мĕншĕн-ха çав ансамбле тÿрех «Пăлхар» тесе ят паман? Трактор савучĕн Гендиректорĕ Мингазов тутар пулнă та, çавăнтан хăраса ÿкнипе-и?

Каярахпа вара, «Суварята» сиксе тухнă чÿхне, кам пит хăратнă? Ун чухне Мингазов пулман вĕт гендиректорта? Çавнашкал ят вырăнне «Пăлхар чĕпписем» е ăна çывăх урăх ят панă пулсан мĕн пулатчĕ?

Антон Кириллович Салмин систерчĕ пире хăй тутарсенчен çав тери хăранине. А эсĕр вара? Казанковсемпе Музыкантовсем тата Трактор савучĕн (Трактор савучĕн культура керменĕн) тĕрлĕ вăхăтри ертÿçисем мĕнрен хăраççĕ?
Валери ТУРКАЙ // 1099.05.4843
2025.01.29 08:58
Çунтар та ĕнт,ĕнт те çунтар, Акапасар, Вырак йышшисене!
Вĕсем эс пĕлнин 10 процентне те пĕлмеççĕ! Анчах та хăйсене хăйсем академиксем пек тытаççĕ.
Валери ТУРКАЙ. 29.01.25
Вырак // 1417.52.3180
2025.01.29 19:44
Казанков- гений!
Agabazar // 3567.45.6100
2025.01.30 02:37
Agabazar
Иван Иванович Казанков — гений. Анчах та гений пулсан та, вăл пирĕн пек çынах. Хам комментрири тĕслĕхе çавăнпа илсе кăтартрăм.

Сиктĕрмери «Çĕнĕ Сăвар» проекта, ахăртнех, вăл мар шутласа кăларнă. Анчах та ыттисем сĕннипе явăçнинче те ним усалли те çук темелле.

Ман шутпа, асăннă проекта Геннадий Зюганов ырлани те пысăк пĕлтерĕшлĕ пулнă. Шăпах çавăнпа ĕнтĕ вырăнти Тутарстан элитисем те хирĕç тăрайман.

Çав вăхăтарх Геннадий Зюганов та Иван Казанковпа тачă çыхăннă. Мĕншĕн иккенне пĕлетĕр.

Искандер Измайлов хытă тиркет-ха та, анчах та вăл тиек тата чиновник мар.

Калас пулать, «Çĕнĕ Сăвар» тесе Тутарстанта Сиктĕрмене мар, Сăпас районĕнчи Кузнечихăна калаççĕ. Анчах та Кузнечиха чăваш ялĕ мар. Унта вырăссем пурăнаççĕ.
Валери ТУРКАЙ // 1099.05.4843
2025.01.31 06:24
Иван Иванович КАЗАНКОВ гений-и, гений мар-и, анчах та ăна пире,чăвашсене, 21-мĕш ĕмĕр пуçламăшĕнче Турă ярса пачĕ -- Чăваш Ятне-Сумне тата çÿлерех çĕклеме! Эпĕ кун пирки иккĕленместĕп!
Тĕнчекурăм-менталитет тĕлĕшпе унпа (хисеплĕ И.И.Казанков - питĕ талантлă зоотехник) Алмантай текен "сăварçă" темиçе çул çине тăрса ĕçлет, истори ăслăлăхĕнчи пур пек пĕлĕвне Иван Иванович çине "тиет".
Акапасар, Михаил Романович ФЕДОТОВ пирки мĕн шутлатăн?
Пурнатпăр-ха!
Валери ТУРКАЙ. 31.01.25
Agabazar // 1524.8.9930
2025.02.03 16:04
Agabazar
Валери ТУРКАЙ: Акапасар, Михаил Романович ФЕДОТОВ пирки мĕн шутлатăн?
Михаил Романович ФЕДОТОВ — ашмаринçă, ура тупанĕнчен пуçласа пуç тÿпи таранчченех. Хăйĕн ĕçĕсене ăслав-теори енчен çÿллĕ шайра туса пынă. Анчах та кунта проблема мĕнре-ха? Паянхи неосуварçăсем Михаил Романччăна та, ытти паллă ашмаринçăсене те хăйсене майлăн çураçма мекĕçленеççĕ. Унтан та ытларах, вĕсем Ашмарина хăйне те суварçă пек кăтартасшăн тăрăшаççĕ. Калăпăр, ку А. К. Салмин ĕçĕ-хĕлĕнче сисĕнет. Паллах, çакă пĕтĕмпех ултав, вĕсенче нимĕнле суварлăх та çук. Акă, М. Р. Федотовăн Чăваш чĕлхин этимологи сăмахсарĕнче «Чăваш» статья та пур. Унта вăл ку сăмахăн çармăссен тутарсене пĕлтерекен «суас» сăмахĕпе çыхăну пуррине палăртать. Çав вăхăтрах вăл «чăваш» сăмах Атăлçи Пăлхарти сăварсемпе çыхăннине çирĕплетме килĕшмен. Этимологи словарĕнчи пысăк «Чăваш» статьяра та çавна нихăш енчен те çирĕплетмест.
Валери ТУРКАЙ: Пурнатпăр-ха!
Паянхи сăварçăсем, çав «сăвар» тенине, çине-çине пур тĕлте те янраттарса, цемент пек хытарса хăварма пултараççĕ. Кайран çавна, тем пек тăрăшсан та, каялла хăйпăтса илейместĕн. Чăнах та çапла пулĕ теместĕп, анчах проблема пур.
Валери ТУРКАЙ // 1099.05.4843
2025.02.04 06:20
Килĕшетĕп, Акапасар! Хăрушлăхĕ, чăнах та, пысăк!
Валери ТУРКАЙ.04.02.25

Страницӑсем: [1], 2, 3, 4

Комментариле

Сирӗн ятӑp:
Анлӑлатса ҫырни:
B T U T Ячӗ1 Ячӗ2 Ячӗ3 # X2 X2 Ӳкерчӗк http://
WWW:
ӐӑӖӗҪҫӲӳ
Пурӗ кӗртнӗ: 0 симв. Чи пысӑк виҫе: 1200 симв.
Сирӗн чӑвашла ҫырма май паракан сарӑм (раскладка) ҫук пулсан ӑна КУНТАН илме пултаратӑр.
 

Эсир усӑ курма пултаракан Wiki тэгсем:

__...__ - сӑмаха каҫӑ евӗр тӑвасси.

__aaa|...__ - сӑмахӑн каҫине тепӗр сӑмахпа хатӗрлесси («...» вырӑнне «ааа» пулӗ).

__https://chuvash.org|...__ - сӑмах ҫине тулаш каҫӑ лартасси.

**...** - хулӑм шрифтпа палӑртасси.

~~...~~ - тайлӑк шрифтпа палӑртасси.

___...___ - аялтан чӗрнӗ йӗрпе палӑртасси.

Orphus

Ытти чӗлхесем

Баннерсем

Шутлавҫӑсем